Bij de Boekelopers trainen we het hele jaar door, dus ook in de zomermaanden.

Voor sommige lopers is de zomer de mooiste loopperiode van het jaar, voor anderen is het juist een periode om het even iets rustiger aan te doen. Hierbij enkele tips voor als het weer warmer gaat worden:

  • In de vroege ochtend en late avond is het een stuk minder warm.
  • Train in het bos, onder de verkoelende bomen.
  • Vermijd warm asfalt. Asfalt kan veel warmte afscheiden.
  • Blijf na het hardlopen niet te lang in natte kleren lopen maar trek snel wat anders aan.
  • Beperk het gebruik van koffie, thee en alcohol op warme trainingsdagen. Deze dranken zorgen ervoor dat je meer urine produceert.
  • Drank met een temperatuur van rond de 15° Celsius wordt het gemakkelijkst door je lichaam opgenomen.
  • Als de lucht een hoge vochtigheidsgraad heeft kan het een stuk warmer zijn, omdat de afgifte van warmte via zweet mogelijker verloopt. Houdt rekening met deze extra warme omstandigheden.
  • Als het te warm is heeft trainen waarschijnlijk een negatief effect. Bovendien verlies je heus niet al je conditie door het een tijdje rustig aan te doen.
  • Je kunt natuurlijk ook gaan fietsen als het erg warm is. Hardlopers kunnen het beste op een licht (zo’n 100 omwentelingen per minuut) verzet gaan fietsen.